نوآورد، نداي سلامت نوآورد، نداي سلامت .

نوآورد، نداي سلامت

ابراهيم بن مالك اشتر

نقش ابراهيم بن مالك اشتر در قيام مختار
سران و بزرگان ساكن در كوفه، پس از آنكه از قصد مختار مبني بر خونخواهي از امام حسين عليه السلام آگاه شدند، هر يك كوشيدند تا در اين قيام نقش ايفا كنند. ابراهيم بن مالك اشتر نخعي يكي از اين افراد بود
.

ابوالنعمان اِبراهيمِ‌ بْنِ مالِكِ اَشْتَرِ نَخَعي فرزند مالك اشتر كه به حمايت از مختار بن ابوعبيد ثقفي به خونخواهي امام حسين(عليه السلام) عليه امويان قيام كرد از بزرگان قوم خويش بود كه پس از شهادت پدرش مالك اشتر،سيادت و بزرگي قوم خويش را عهده دار شد.

از زندگي ابراهيم پيش از پيوستن به مختار آگاهي در دست نيست. جز آنكه گفته شده است در جنگ صفين در زمره ياران حضرت علي(عليه السلام) در ركاب پدرش با معاويه جنگيد. پس از كشته شدن مختار، به مصعب بن زبير پيوست و در نبرد با نيروهاي عبدالملك بن مروان در سال ۷۲ قمري كشته شد.(1)

وي از جمله افرادي بود كه به دفاع از مختار و حركت وي شتافت و در حقيقت حامي و پشتيبان اصلي مختار بود. مختار براي پيشبرد اهداف قيام به پيشنهاد سران شيعه از ابراهيم بن مالك اشتر براي همراهي در قيام دعوت به عمل آورد. ابراهيم ابتدا مردد بود ولي پس از ديدن نامه محمد بن حنفيه مبني بر حمايت مختار و شهادت عده‌اي از بزرگان شيعه بر صحت نامه با مختار بيعت كرد. وي به عنوان شخصيت دوم قيام نقش مهمي در قيام ايفا نمود.

 

منبع: تبيان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ دى ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۱۰:۰۰ توسط:تيم نويسندگان نوآورد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :