نوآورد، نداي سلامت نوآورد، نداي سلامت .

نوآورد، نداي سلامت

مهم ترين دلايل پرخوري – ۶ دليل پرخوري

بعضي غذاها خوبند و برخي ديگر مزه خوبي دارند. گرچه همه انسان ها خوردن غذا را دوست دارند، اما برخي بيش از ديگران تلاش مي‌كنند تا به پرخوري خود پايان دهند. دكتر مايكل راسل، مشاور تغذيه سلامت مردان، معتقد است آگاه بودن از دلايل پرخوري مي‌تواند به انسان در تشخيص رفتار هايي كه او را از رسيدن به نتايج دلخواه دور مي‌كند، ياري نمايد. در اين مقاله تعدادي از دلايل پرخوري را بيان مي كنيم.

مهم ترين دلايل پرخوري

در نظر گرفتن غذا به عنوان پاداش
به گفته‌ دكتر راسل، غذا گاهي به عنوان يك پاداش مورد استفاده قرار مي گيرد. اين روش مي تواند مفيد و انگيزه بخش باشد، اما زماني آسيب رسان مي‌شود كه بيش از آنكه يك اتفاق ويژه باشد، به يك پاداش هميشگي تبديل مي شود. افراد بايستي در مورد ميزان كالري‌ غذاهايي كه به عنوان پاداش دريافت مي‌كنند، با دقت و واقع بيني عمل نمايند. نبايد فقط به اين دليل كه خود را مستحق دريافت پاداش مي‌ دانند، غذاها و نوشيدني ‌هاي پركالري را انتخاب كنند.

بي توجهي به رژيم غذايي
براي بسياري از افرادي كه رژيم غذايي را تجربه كرده اند، اين اتفاق رخ داده است كه تصميم مي گيرند مقدار اندكي از يك ماده غذايي مصرف كنند اما در حين خوردن، به رژيم غذايي خود بي توجهي نموده و زياده روي مي كنند. چنين افرادي بهتر است در تصميم گيري هاي خود منطقي ‌تر عمل كنند؛ به بيان راحت تر شايد خوردن يك يا دو تكه‌ اضافي پيتزا چندان مهم به نظر نرسد، اما مصرف ۳۰۰ كالري با ۱۰۰۰ كالري براي فردي كه به دنبال يك رژيم غذايي سالم است تفاوت بزرگي به شمار مي رود.

سخت گيري بيش از حد
دكتر راسل معتق است بدترين اتفاق پس از خوردن غذاي ناسالم، اين است كه فرد خود را شكست‌خورده و ضعيف تلقي كند. شرمندگي از ديگر فجايعي است كه تلاش ها را براي كاهش وزن نابود مي‌كند. براي مثال، در مطالعه اي در دانشگاه تورنتو، محققان اين دانشگاه مقياس‌ها را به گونه اي دستكاري نمودند كه كه رژيم‌گيرندگان، حتي آنهايي كه حقيقتا وزن كم كرده بودند، تصور كنند ۲.۵ كيلو به وزنشان اضافه شده است. آن دسته از افراد كه در مورد افزايش وزن خود شرمنده بودند نسبت به كساني كه در مورد عملكرد خود به اندازه آن‌ها نگران نبودند، بستني بيشتر خوردند.

علاقه بيش از حد به رستوران
بر اساس آمار وزارت كشاورزي ايالات متحده، بيش از ۴۰٪ از وعده‌هاي غذايي مردم اين كشور در خارج از منزل ميل مي‌شود. همه ما مي دانيم كه رستوران‌ها تلاش دارند با پيشنهاد غذاهاي بيشتر مشتريان خود را اغوا نمايند؛ از سوي ديگر نيز اغلب افراد بيشتر به خالي كردن ظرف هاي غذا مقيد هستند تا تلاش براي حفظ سلامت بدن. بنابراين مي توان چنين نتيجه گرفت كه مراجعه اين افراد به رستوران مي تواند به اجراي صحيح رژيم غذايي آنها لطمه وارد كند.

عوامل بر هم زننده تمركز
انجام همزمان چندين كار، توانايي بدن را براي درك ميزان غذاي دريافتي كاهش مي دهد. مطالعات نشان مي‌دهند كه خوردن غذا در مقابل صفحه نمايش، از هر نوعي كه باشد، منجر به مصرف بيشتر مواد غذايي شده و توانايي بدن در تشخيص ميزان غذاي مصرف شده را نيز كاهش مي‌دهد. غذا خوردن را بايستي به عنوان يك فعاليت شخصي تلقي نموده و به مواد مصرفي در وعده غذايي توجه داشت. محققان بريتانيايي دريافتند افرادي كه دقيقا مي‌توانند به غذاي ناهار خود را به ياد آورند ، ۳۰٪ كمتر از سايريني كه نمي‌توانند به ياد آورند، كالري دريافت كرده‌اند.

خستگي مفرط

كمبود خواب و خستگي ناشي از آن در طول روز، پيامدهاي نقش مهمي در پرخوري دارد. در حقيقت مي توان گفت خستگي اراده انسان را ضعيف مي‌كند. نتايج مطالعه‌ انجام شده بر اساس فعاليت هاي آكادمي ملي علوم امريكا نشان مي دهد عدم برخورداري از خواب كافي موجب دريافت كالري بيشتر، به ويژه در وعده شام مي شود. خستگي همچنين استرس را بيشتر مي‌كند؛ استرس از ديگر عوامل كاهش اراده است. ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز به تقويت اراده مربوط به رژيم غذايي كمك نموده و از پرخوري جلوگيري مي نمايد. براي كسب بهترين نتايج، بايستي از برنامه خواب ثابت پيروي نمود، اين كار تمايل به خواب بيشتر در روزهاي تعطيل را رفع مي كند. تحقيق جديد كه در استراليايي انجام شد مشخص كرد افرادي كه در روزهاي آخر هفته بيش از حد معمول مي‌خوابند نسبت به كساني كه در زمان معمول بيدار مي‌شوند احساس خستگي بيشتري مي‌كنند.

 

اصل مقاله بالا در اين صفحه قابل مشاهده مي باشد.

نوآورد، نداي سلامت

مرجع مقاله: Prevention، مجله سلامت


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۳۹۴ساعت: ۰۸:۱۵:۳۷ توسط:تيم نويسندگان نوآورد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :