نوآورد، نداي سلامت نوآورد، نداي سلامت .

نوآورد، نداي سلامت

خواص زنجبيل – ۱۰ خاصيت اثبات شده زنجبيل

خواص زنجبيل براي سلامت بدن

درمان انواع تهوع
در تحقيقات متعدد صورت گرفته بر روي زنجبيل مشخص گرديده است كه اين ماده غذايي در درمان تهوع بسيار موثر است. همچنين در روزگار گذشته نيز از زنجبيل براي درمان عوارض حضور در دريا و سفرهاي طولاني مدت با كشتي استفاده مي شده است، عوارضي همچون سرگيجه و تهوع. شواهدي نيز در دست است كه نشان مي دهند كه زنجبيل مي توان به اندازه داروهاي صنعتي پزشكي در درمان تهوع موثر باشد. زنجبيل هم چنين مي توان تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحي و شيمي درماني را كاهش دهد. اما بيش ترين ميزان تاثيرگذاري آن در مقابله با حالت تهوع و استفراغ دوران بارداري نظير بيماري صبح ديده مي شود. بررسي نتايج ۱۲ مطالعه جداگانه بر روي زنان باردار كه در مجموع ۱۲۷۸ زن باردار را مورد بررسي قرار داده بودند، مشخص گرديد كه مصرف ۱.۵-۱.۱ گرم زنجبيل علائم تهوع بارداري را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد؛ با اين حال، در اين مطالعه مصرف زنجبيل هيچ تاثيري بر دفعات استفراغ نداشت.
هرچند زنجبيل به عنوان ماده اي بي خطر شناخته شده است، ولي بهتر است زنان باردار قبل از مصرف مقادير زياد آن با پزشك خود مشورت نمايند. برخي بر اين باورند كه مصرف مقدار زياد زنجبيل مي تواند خطر سقط جنين را افزايش دهد، اما در حال تاكنون در هيچ مطالعه يا پژوهشي درستي اين مسئله به اثبات نرسيده است.

خواص زنجبيل در كاهش درد عضلاني
پژوهش ها صورت گرفته نشان مي دهد زنجبيل در مقابله با درد هاي عضلاني ناشي از ورزش موثر است. در يك مطالعه، مصرف روزانه ۲ گرم زنجبيل در يك دوره زماني ۱۱ روز، درد هاي عضلاني را در افرادي كه تمرينات مرتبط با آرنج انجام مي دادند به شدت كاهش داد. تاثير مصرف زنجبيل به صورت سريع و فوري نيست، اما مي تواند در مقابله با روند افزايش روز به روز و تدريجي درد هاي عضلاني موثر باشد. باور دانشمندان بر اين است كه اين اثر زنجبيل از خواص ضد التهابي آن نشات مي گيرد.

اثر ضد التهابي زنجبيل
آرتروز از جمله شايع ترين بيماري هاي مفصلي در جهان است. اين بيماري سبب انحطاط و تباهي مفاصل بدن شده و در نهايت به مشكلاتي نظير درد و خشكي مفاصل منجر مي شود. در يك مطالعه كنترل شده بر روي ۲۴۷ فرد مبتلا به آرتروز زانو مشخص گرديد كساني كه از عصاره زنجبيل استفاده مي كنند، درد كمتري داشته و به دارو هاي مسكن كمتري نياز دارند. نتايج مطالعه ديگري كه در اين باره صورت گرفت حكايت از اين موضوع داشت كه استفاده مالشي و موضعي تركيبي از زنجبيل، بنه، دارچين و روغن كنجد مي تواند درد و سفتي مفاصل را در مبتلايان به آرتروز كاهش دهد.

خواص زنجبيل در كاهش شديد قند خون
هر چند اين حوزه از مطالعات علمي نسبتا جديد محسوب مي شوند، اما مي توان گفت كه زنجبيل داراي خواص ضد ديابتي قوي است. در مطالعه جديدي كه در سال ۲۰۱۵ بر روي ۴۱ بيمار مبتلا به ديابت نوع ۲ صورت گرفت، مشاهده گرديد كه مصرف ۲ گرم پودر زنجبيل در هر روز قند خون ناشتا را ۱۲% كاهش مي دهد. زنجبيل هم چنين شاخص HbA1c (شاخصي براي وضعيت قند خون در بلند مدت) را به طور چشمگيري بهبود مي بخشد، به گونه اي كه مصرف آن در يك دوره زماني ۱۲ هفته اي با ۱۰% كاهش در شاخص HbA1c همراه است.
نتايج اين مطالعه هم چنين نشان داد مصرف زنجبيل كاهش ۲۸ درصدي نسبت ApoB/ApoA-I و نيز كاهش ۲۳ درصدي شاخص ليپو پروتئين هاي اكسيد شده را به دنبال دارد. اين دو از مهمترين عوامل خطر بيماري هاي قلبي هستند؛ بنابراين زنجبيل موجب كاهش ميزان اين دو شاخص و در نتيجه كاهش خطر بيماري هاي قلبي مي شود.
هر چند نتايج اين آزمايش بسيار چشمگير است، با اين حال بايستي به اين موضوع دقت داشت كه مطالعه مذكور يك پژوهشي كوچك بوده و نتايج بالا نياز به تاييد و اثبات در يك پژوهش بزرگ و جامع دارد.

كمك به درمان سوء هاضمه مزمن
سوء هاضمه مزمن به وسيله علائمي نظير درد و ناراحتي مكرر در قسمت بالاي معده شناخته مي شود. تاخير در تخليه معده يكي از دلايل اصلي بروز سوء هاضمه است. خوشبختانه زنجبيل سرعت تخليه معده را در افرادي كه با اين مشكل دست به گريبانند، افزايش مي دهد؛ براي مثال زنجبيل زمان لازم براي تخليه معده بعد از خوردن سوپ را از حدود ۱۶ دقيقه به ۱۲ كاهش مي دهد. هم چنين در مطالعه اي كه بر روي ۲۴ فرد سالم انجام شد، مشاهده گرديد كه مصرف ۱.۲ گرم پودر زنجبيل قبل از يك وعده غذايي، سرعت تخليه معده را ۵۰% افزايش مي دهد.

اين متن، بخشي از مقاله "خواص زنجبيل 10 خاصيت زنجبيل" مي باشد.

نوآورد، نداي سلامت

مرجع مقاله: AuthorityNutrition


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۳۹۴ساعت: ۰۸:۱۲:۱۲ توسط:تيم نويسندگان نوآورد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :