نوآورد، نداي سلامت نوآورد، نداي سلامت .

نوآورد، نداي سلامت

۵ علت خارش پوست و لذت خاراندن محل خارش

همه ما اين تجربه را داشته ايم، اينكه پس از خاراندن پوست، تمايل داريم محل خارش را دوباره بخارانيم، و احتمالا از اين حس اندكي متعجب شده ايم! اين مقاله به بررسي ۵ مورد از مهم ترين عللي را كه باعث مي شود در بخشي از پوست بدنمان احساس خارش كنيم و نيز علت تمايل به خاراندن مجدد محل خارش مي پردازد. با ما در ادامه اين مقاله همراه باشيد.

مهم ترين دلايل خارش پوست

اگزماي تماسي
حساسيت پوستي شايع ترين علت خارش پوست محسوب مي شود. تماس مستقيم با مواد حساسيت زا مي تواند باعث بروز التهاب و ظاهر شدن جوش و تاول هاي توام با خارش بر روي پوست شود. برخي از مواد حساسيت زا در پارچه ها و محصولات آرايشي بهداشتي مانند صابون وجود دارد. حساسيت به فلزاتي طلا و نقره نيز بسيار رايج است.

پوست خشك
يكي ديگر از علل خارش پوست، كم شدن رطوبت پوست و بروز خشكي و ترك خوردگي در سطح پوست مي باشد. علاوه بر اين لايه برداري پوست، آن را در معرض مواد حساسيت زا قرار داده و منجر به تحريك و التهاب و در نتيجه خارش پوست مي شود.

واكنش به داروها
واكنش بدن افراد مختلف به داروها متفاوت مي باشد. در صورتي كه سيستم ايمني داراي فعاليت بيش از اندازه باشد، بدن فرد مي مي تواند مستعد ابتلا به حساسيت دارويي باشد. شدت حساسيت به دوز داروي تجويز شده بستگي دارد و واكنش بدن به دارو مي تو.اند از يك خارش خفيف تا جوش، تاول و كهير شديد متفاوت باشد.

آفتاب سوختگي
پرتو فرابنفش خورشيد براي پوست مضر بوده و مي تواند به صورت مستقيم لايه محافظ و مانع طبيعي پوست را در هم شكند. سيستم ايمني بدن ممكن است آسيب را به عنوان يك صدمه و تهديد تشخيص داده و تعدادي مولكول التهابي آزاد نمايد؛ اين مولكول ها پوست را ملتهب و خارش دار مي كنند.

شوره سر
گاهي اوقات ممكن است سطح پوست كاملا سالم و طبيعي به نظر برسد ولي در واقع اصل مشكل در زير موها و بر روي پوست سر قرار دارد. شوره ناشي از خشكي بيش از حد پوست سر مي تواند موجب خارش شود؛ در صورتي كه تكه هاي كوچك شوره سر بر روي شانه ها، گردن و يا پيشاني قرار بگيرند.

علت لذت خاراندن محل خارش
تحقيقات نشان مي‌دهد ، لذت و رضايتي كه از خاراندن محل خارش به انسان دست مي‌ دهد، به دليل فعاليت بيش از حد در ناحيه‌اي از مغز است كه مسئول كنترل جنبش و فرايند پاداش است. به اعتقاد دانشمندان، علي رغم لذت اوليه خاراندن، ادامه اين عمل مي‌تواند منجر به افزايش شدت خارش، به همراه درد و آسيب دائمي پوست شود. از اين رو دانستن فعاليت مغزي كه موجب افزايش اين رفتار بيمارگونه مي شود، مي تواند مهم و حياتي باشد .
در پژوهشي كه در اين زمينه صورت گرفت، دانشمندان ده بيمار مبتلا به خارش پوست مزمن و ده فرد سالم را كه يك محل خارش را مي‌خاراندند، با ام آر آي (MRI) مورد مطالعه قرار داده و دريافتند بخش هايي از مغز كه مسئول كنترل جنبش و فرايند پاداش است، در بيماران مبتلا به خارش مزمن ، هنگام خاراندن پوست فعال‌تر بوده است. در پايان، بر اساس نتايج مطالعات مشخص شد اين فعاليت بيش از اندازه مي‌تواند به توجيه اعتياد به خاراندن در اين بيماران كمك كند .
پس هرگاه بخشي از بدن شما دچار خارش شديد شد، تلاش كنيد با كنترل فكر، از خاراندن آن صرف نظر كرده و يا حداقل ميزان  خارش را تقليل دهيد.

متن فارسي مقاله در اين صفحه از وبسايت نوآورد قابل مشاهده است.

نوآورد، نداي سلامت

مرجع مقاله: TheHealthSite


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۳۹۴ساعت: ۰۸:۰۷:۳۹ توسط:تيم نويسندگان نوآورد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :