نوآورد، نداي سلامت نوآورد، نداي سلامت .

نوآورد، نداي سلامت

خواص چاي – ۵ خاصيت نوشيدن چاي

چاي سرشار از آنتي اكسيدان بوده و از نظر ميزان خواص و فوايد براي سلامت انسان با قهوه برابري مي كند، بنابراين مي توانيد هر كدام را كه ترجيح مي دهيد، بنوشيد. انواع چاي نظير چاي سبز، سياه و سفيد همگي از يك گياه به دست مي آيند و روش پردازش و ميزان اكسيداسيون است كه باعث توليد انواع مختلف چاي مي شود. در حالي كه چاي سياه اكسيده مي شود ولي براي توليد چاي سبز برگ هاي چاي پس از برداشت به هيچ عنوان اكسيد نمي شوند. اگرچه چاي سبز و چاي سياه هر دو داراي اثرات مفيدي بر سلامت بدن هستند ولي اكسيداسيون حداقلي چاي سبز ممكن است به حفظ خواص آنتي اكسيداني برگ چاي كمك كند. در اين مقاله به بررسي ۵ مورد از مهم ترين خواص چاي بر روي سلامتي خواهيم پرداخت، با ما در ادامه همراه باشيد. 

خواص چاي براي سلامتي

چاي سرشار از آنتي اكسيدان
چاي به صورت طبيعي از نظر تركيبات گياهي به نام پلي فنول ها بسيار غني است. براي نمونه پلي فنول ها ممكن است تا ۳۰ درصد از وزن برگ خشك چاي سبز را تشكيل دهند. در گروه پلي فنول ها، فلاونوئيد ها قرار دارند كه كاتچين ها را شامل مي شوند. قدرتمند ترين كاتچين شناخته شده به طور خلاصه EGCG ناميده مي شود؛ بر اساس تحقيقات صورت گرفته اين ماده بر روي تعدادي از بيماري ها و نيز در برخي وضعيت ها داراي اثرات مثبت است. در حالي كه چاي سبز منبعي غني از كاتچين ها به شمار مي رود، چاي سياه از منابع غني تانن ها بوده كه داراي خواص قدرتمند آنتي اكسيداني مي باشد.

سلامت مغز
مصرف چاي براي حفاظت از سلامت مغز مفيد است. بر اساس يكي از مطالعات ارائه شده در كنفرانس بين المللي بيماري هاي آلزايمر و پاركينسون، افرادي كه در هفته ۶-۱ روز چاي مي نوشند كمتر از سايرين به كاهش ذهني دچار مي شوند. چاي سبز خم چنين داراي نوعي  اسيد آمينه به نام تيانين است كه از سد خوني مغزي عبور مي كند و مانند كافئين داراي اثرات روانگردان است. تيانين هم چنين باعث افزايش سطح سروتونين و دوپامين شده، به كاهش استرس هاي جسمي و روحي كمك نموده و ايجاد حس آرامش مي كند. علاوه بر اين تيانين در پيشگيري از كاهش قدرت حافطه در اثر افزايش سن موثر بوده و بر اساس پژوهش هاي صورت گرفته بر بخش هايي از مغز كه وظيفه توجه و تمركز و حل مسائل پيچيده را بر عهده دارند تاثيرگذار است.

خواص چاي در كاهش وزن
شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد مصرف طولاني مدت چاي سبز براي چربي سوزي مفيد بوده و در كنار ديگر تركيبات شيميايي مي تواند به افزايش سطح اكيداسيون چربي و گرمازايي كمك كند. در متاآناليز صورت گرفته در اين زمينه مشخص گرديد ميزان كاهش وزن در افرادي كه كاتچين و نيز كافئين را دريافت مي نمايند بيش از سايريني است كه كافئين را به تنهايي دريافت كرده اند. هم چنين افرادي كه كاتچين مصرفي خود را را از طريق چاي سبز دريافت كرده اند، توانسته اند تا حدود ۱.۴ كيلوگرم بيش از ديگران وزن خود را كاهش دهند؛ علاوه بر اين احتمال حفظ وزن و عدم افزايش وزن در اين افراد بيش تر بوده است.
نوشيدن چاي يا قهوه قبل از وعده هاي غذايي ممكن است به كاهش وزن كمك كنند زيرا درصد بسيار زيادي ازقهوه و چاي آب است و مصرف آب قبل از غذا به كاهش وزن كمك مي كند. تحقيقات نشان مي دهد افرادي كه به مدت ۱۲ هفته قبل از هر وعده غذايي حدود ۵۰۰ ميلي ليتر آب بنوشند ۴ كيلوگرم وزن كم مي كنند؛ اين ميزان كاهش، ۱.۵ كيلوگرم بيش از كاهش وزن افرادي است كه قبل از وعده هاي غذايي خود آب نمي نوشند. اين يعني ۵۰% كاهش وزن بيشتر.

مقابله با ديابت
مصرف چاي نيز همانند قهوه، خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ را كاهش مي دهد. يك پژوهش نشان داد افرادي كه شش فنجان يا بيشتر در روز چاي سبز مي نوشند ۳۳% كمتر از كساني كه در هفته كمتر از يك فنجان چاي سبز مي نوشند با خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ روبرو هستند. متاآناليز صورت گرفته در اين زمينه نشان مي دهد نوشيدن سه فنجان يا بيشتر چاي در هر روز با احتمال كمتر ابتلا به ديابت نوع ۲ در ارتباط است.

خواص چاي در سلامت قلب
بنا بر نتايج پژوهش هاي انجام شده، چاي سبز بهبود جريان خون و افزايش قابليت ارتجاعي عروق خوني بدن را موجب مي شود و نوشيدن چند فنجان چاي سبز در روز مي تواند به مقابله با بيماري هاي قلبي كمك كند. نتايج مطالعه مذكور هم چنين نشان مي دهد EGCG موجود در چاي سبز مي تواند براي پيشگيري از انسداد رگ ها، ترومبوز مغزي، حملات قلبي و سكته مغزي مفيد باشد.

 

اصل اين مقاله در اين صفحه قابل مشاهده و مطالعه مي باشد.

نوآورد، نداي سلامت

مرجع مقاله: Mercola


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۳۹۴ساعت: ۰۸:۱۱:۳۱ توسط:تيم نويسندگان نوآورد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :