نوآورد، نداي سلامت نوآورد، نداي سلامت .

نوآورد، نداي سلامت

دارچين و ديابت

اثرات دارچين بر كاهش قند خون كاملا شناخته شده است. به غير از اثرات مفيدي كه بر مقاومت به انسولين دارد از چندين مكانيسم ديگر براي كاهش سطح قند خون بدن استفاده مي كند.

مكانيسم اول: مطالعات نشان داده است دارچين با دخالت در توليد و ترشح آنزيم هاي گوارشي مختلف، موجب كند شدن تجزيه كربوهيدرات ها در دستگاه گوارش مي شود. به اين ترتيب ميزان گلوكز وارد شده به خون بعد از خوردن غذا را كاهش مي دهد.
مكانيسم دوم: دارچين حاوي تركيبي است كه مي تواند تا حدودي نقش انسولين را ايفا كرده و برداشت گلوكز توسط سلول ها را به ميزان زيادي بهبود ببخشد. هر چند بسيار كندتر از خود انسولين عمل مي كند.
آزمايشات متعدد اثرات ضد ديابتي دارچين را تاييد كرده و ميزان تاثير آن بر كاهش سطح قند خون ناشتا را 29-10% اندازه گيري كرده اند. دوز موثر مصرف دارچين 6-1 گرم در روز است.
تازه ترين تحقيقات نشان مي‌دهد بيماران مبتلا به ديابت مي‌ توانند با افزودن كمي دارچين به رژيم غذايي خود به حفظ سلامت بدنشان كمك كنند. در يك مطالعه بيماران ديابتي كه به مدت 40 روز، روزانه يك گرم دارچين به رژيم غذايي معمول خود افزودند، ميزان قند خون، كلسترول و چربي‌هاي خونشان تا 30 درصد كاهش يافت و كاهش ميزان كلسترول ، قند و چربي خون در بيماران ديابتي تاثير مفيدي در بهبود سلامتي دارد.
دارچين حاوي تركيباتي است كه عمل انسولين در انتقال گلوكز به سلول ها را بهبود مي بخشد و با كاهش تدريجي قند خون، از خستگي و تاري ديد ديابتي ها مي كاهد و چون تقريبا بدون كالري است افراد چاق و مبتلايان به ديابت مي توانند با نظر پزشك متخصص از آن در رژيم غذايي شان استفاده كنند. مطالعات آزمايشگاهي و حيواني نشان داده كه دارچين سوخت و ساز گلوكز را تا حدود 20 برابر بالا مي برد.
انسولين يكي از هورمون هاي كليدي بدن است كه متابوليسم و مصرف انرژي را تنظيم مي كند. انسولين هم چنين براي انتقال قند خون، از جريان خون به درون سلول ها ضروري است. ولي مشكل اين است كه بسياري از افراد نسبت به اثرات انسولين مقاوم هستند. اين وضعيت به عنوان مقاومت به انسولين شناخته مي شود و از نشانه هاي بارز بيماري هاي خطرناكي مانند سندروم متابوليك و ديابت نوع 2 به شمار مي رود.
مصرف دارچين به طور چشمگيري مقاومت نسبت به انسولين را كاهش مي دهد. به اين ترتيب دارچين به صورت غير مستقيم در كاهش سطح قند خون بدن نقش دارد. وقتي بدن حساسيت خود را نسبت به هورمون انسولين از دست مي‌دهد، ديابت نوع دوم بروز مي‌كند. انسولين قند را از خون به سلول هاي بدن منتقل مي‌كند تا به عنوان انرژي مورد استفاده قرار گيرد، بنابراين وقتي بدن به انسولين پاسخ ندهد، مقدار قند يا گلوكز در خون بالا مي‌رود و منجر به خستگي و تاري ديد مي‌شود. افزايش قند خون در دراز مدت مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي ، نارسايي كليوي و نابينايي را افزايش دهد. افزودن مقدار كمي دارچين به چاي ، آب پرتقال يا غلات مفيد است. با جوشاندن آب با يك تكه دارچين به راحتي مي‌توان چاي دارچيني نيز تهيه كرد.
دارچين همچنين از بروز ديابت نوع دوم در افراد در معرض خطر جلوگيري مي‌كند. دارچين حاوي برخي مواد است كه مصرف زياد آن مي‌تواند سمي باشد بنابراين در مصرف اين ماده غذايي بايد دقت كرد. در اين مطالعه 60 بيمار مبتلا به ديابت نوع دوم روزانه 1، 3 يا 6 گرم دارچين يا معادل آن آرد گندم ( به عنوان دارونما ) مصرف كردند. آرد گندم و دارچين به شكل كپسول استفاده مي شد.
ميزان گلوكز، چربي و كلسترول تمام بيماراني كه دارچين مصرف كردند تا 30 درصد كاهش يافت، اما هيچگونه تغييري در كساني كه دارو نما دريافت كردند مشاهده نشد.
دارچين حاوي تركيباتي است كه عمل انسولين در انتقال گلوكز به سلول ها را بهبود مي‌بخشد. دارچين تقريبا هيچ كالري ندارد، به همين خاطر ديابتي‌ها بدون خطر چاق شدن مي‌توانند با افزودن دارچين طعم مطبوعي به غذاي خود بخشند.هر گرم دارچين كمتر از 3 كالري دارد كه بسيار اندك است.

تحقيقات قبلي نشان داده بود كه دارچين ظاهرا به سلول هاي چربي در تشخيص و واكنش به انسولين كمك مي‌كند. مطالعات آزمايشگاهي و حيواني نيز نشان داده بود كه دارچين سوخت و ساز گلوكز را حدود بيست برابر مي‌كند.

دارچين و ديابت


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ فروردين ۱۳۹۵ساعت: ۰۴:۲۳:۱۳ توسط:تيم نويسندگان نوآورد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :